LETADLA - AIRPLANES


Obsah internetových stránek LETADLA - AIRPLANES
FotogalerieMS Flight Simulator 2004Letiště Ruzyně
ČlánkyCharakteristiky letadelLetadla v číslech



- LETIŠTĚ RUZYNĚ:


LKPR je největším letištěm u nás, je tedy pro spottery rájem. Pražské ruzyňské letiště se nachází na severozápadním okraji hl. m. Přesněji na 50*06.05' severní šířky a na 14*15.60' západní délky. Je v nadmořské výšce 1 247 ft.

AKTUÁLNĚ
Nejvyšší správní soud v úterý 18.7.2006 zrušil změnu územního plánu, která umožňovala stavbu nové runwaye ( 06R / 24L ) v Praze Ruzyni. Nová dráha, jejíž stavba měla začít už v roce 2007, se tak zřejmě stavět nebude.

Dne 16.8. tohoto roku plánuje australská letecká společnost Qantas Airways prodloužení své pravidelné linky Sydney - Singapore - Frankfurt do Prahy, bude to poprvé, kdy tato společnost se svým Jumbem přistane na pražském ruzyňském letišti.


HISTORIE
Ze začátku stučně k jeho historii.Jeho počátky sahají až do roku 1929. Jeho budování začalo výstavbou travnatých drah 04/22 a 08/26. V roce 1937 proběhlo jejich zpevnění. Po druhé světové válce pokračovalo rozšíření letiště výstavbou prozatimní odbavovací budovy (dnešní terminál Jich) a leteckých opraven. Další etapa stavby se zaměřila na možnost přistání proudových letadel. Výstavbu a následné prodloužení dráhy 13/31, výstavbu dráhy 07/25 (to je dnešní runway 06/24, k přeznačení došlo kvůli změně magnetické deklinace) a výstavbu odbavovacího komplexu "Sever". Později došlo k postupné rekonstrukci všech třech drah a odbavovací haly. Byl vystaven prst A a prst B, který byl na počátku 21.století prodloužen.

. . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . .Terminál Sever 1 a řídící věž, srpen 2005 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Terminál Sever 1, srpen 2005

SOUČASTNOST
V roce 2003 začala výstavba nového terminálu Sever 2. Nový prst C a spojovací hala mezi starým a novým terminálem byli otevřeny už v září 2005. Nový, dvojpodlažný terminál byl slavnostně otevřen 13. ledna 2006, ale provoz zde začal až o čtyři dny později. Jeho stavba stála 8,2 miliardy korun. Má zvýšit přepravní kapacitu letiště o čtyři milióny cestujících ročně. Díky novému terminálu již letiště splňuje podmínky budoucího členství České republiky v Schengenském prostoru, protože díky novému terminálu lze oddělit lety mezi státy Schengenské dohody (tedy státy, které byly členy "evropské patnáctky") od ostatních mezinárodních letů.Stávající dva terminály umožní největšímu českému letišti odbavit až 20 miliónů cestujících ročně.Plocha ruzyňského letiště se díky novému terminálu rozšířila o 53 195 metrů čtverečních, počet odbavovacích přepážek vzrostl na 122 a počet nástupních míst na 47. Za hodinu letiště nyní dokáže odbavit 3400 cestujících, dříve terminál Sever 1 zvládal pouze 1700 cestujících, počet odbavených zavazadel vzroste až na 5400 za hodinu. Letiště plánuje další akce, např. výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy (mělo by se jednat o runway 06R / 24L) v hodnotě 20 miliónů korun v roce 2007. Letiště v současnosti obsluhuje pasažéry 55 leteckých společností a umožňuje létání do 103 míst světa.

. . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .spojovací hala terminálů Sever 1,2, září 2005. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . rozestavěný Sever 2, srpen 2005

Historický okamžik zaznamenalo Letiště Praha 29. listopadu 2005, kdy tudy prošel desetimiliontý pasažér za rok 2005. Postupným a neustálým růstem se během pěti let podařilo počet cestujících zdvojnásobit. Dalo se předpokládat, že za celý rok 2005 bude prolomena i hranice jedenácti miliónů. Nakonec se tak stalo, počet odbavených cestujících se zastavil až na 11,8 milionech, v žebříčku evropských letišť v počtu odbavených cestujících se tak umístilo na slušném 31. místě. Přitom za celý loňský rok jich Ruzyní prošlo "jen" 9,7 miliónu. Aby se zájem nadále zvyšoval, snížilo v listopadu 2005 Letiště Praha přistávací poplatek o čtvrtinu na 150 Kč za tunu maximální hmotnosti letadla.

Jak už jsem již zmínil, do Prahy létá přes padesát různých dopravců. Ovšem nesmíme oponenout ani mnoho charterových letů, které také hodně pomáhají zvedat počet odbavených cestujících. Namátkou např: Smart Wings, prosperující slovenský SkyEurope či britský gigant EasyJet. Samozřejmě zde přistává více linek v letních měsících než v zimě. Je to dáno zejména atraktivitou hlavního města v létě. Ku příkladu jsem v létě 2005 zavedla pravidelnou linku celosvětově známá letecká společnost Japan Airlines. Japonci tak létali na trase Tokyo-Narita -- Praha-Ruzyně -- Tokyo-Narita každý pátek.



Na fotce si všimněte ležícího fotbalisty, kterým je pomalován japonský Boeing 747-400. Je tam kvůli tomu, že Japan Airlines jsou sponzorem japonského národního fotbalového týmu.
Dne 2.5.2006 přistálo v Ruzyni nejdelší ( 75,3 m ) civilní letadlo pro cestující - Airbus A340 - 600 v barvách Virgin Atlantic. Sloužilo zde jako rekvizita pro natáčení 21. bondovky. Pobylo tu tři dny, a pak odletělo zpět na letiště Heatrow v Londýně.
Dalším letadlem, které stojí za vidění, a které létá do Prahy pravidelně je Airbus 330-300 letecké společnosti Korean Air. Korejci sem přilétají z letiště Incheon v Soulu vždy v podvečer v pondělí, čtvrtek, pátek a sobotu.
Letiště není v dnešní době určeno pouze pro letadla s cestujícími, létá sem i několik nákladnívh linek. Před pár lety vybudovalo Letiště Praha zbrusu nový nákladní terminál ČSA CARGO. A právě díky této nové hale si letecká nákladní společnost China Airlines Cargo vybrala Prahu ve střední a východní Evropě. Číňané sem začali létat koncem roku 2004 každou neděli a čtvrtek.


. . . . . . . . . . . . .
. . . . . nákladní terminál ČSA CARGO a letadlo DHL, srpen 2005. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Boeing 747-400F, září 2005

Očekávané přílety China Airlines Cargo a jiných neobvyklých linek na LKPR najdete zde. Počítejte však s tím, že jsou to jen orientační časy, které ne vždy odpovídají skutečnosti. Jednou se mi dokonce stalo, že letadlo přistálo 1 1/2 hodiny před tím, než podle uvedeného času mělo.

TERMINÁLY, RUNWAYE a FREKVENCE
Na letišti Praha najdete v součastnosti tři terminály. Terminál Jich, který je využíván pro mimořádné přílety, např. hokejového národního týmu, sídlí zde i část firmy Catering Castro Hroch, která dodává jídla do letedel společnosti Travel Sevice, aj. Další, již dva zmíněné terminály Sever 1 a 2 slouží pro odbavování cestujících, jsou pro veřejnost. Na Ruzyni byste našli tři přistávací a vzletové dráhy viz. tabulka.
runway délka šířka poznámka
06 / 24 12 189 ft 147 ft používaná v drtivé většině případů
13 / 31 10 663 ft 147 ft někdy používaná pro menší letadla, jen velmi zřídka používaná pro plný provoz
22 / 047 581 ft197 ftnejstarší, nevyužívaná dráha, používaná pro zaparkování šestimotorových obrů
1 m = 3,28088 ft
Letiště mělo v plánu stavbu další dráhy - dráhy 06R / 24L. Dráha 22 měla být zkrácena o svůj začátek, a právě těmito místy měla nová runway procházet. Buhužel Nejvyšší správní soud dne 18.7.2006 zrušil změnu územního plánu, která umožňovala její stavbu. Tím znemožnil původní stavební plány letiště.

----------------- frekvence ------------------------ frekvence
ATIS 122.15 MHz Approach 127.90 MHz
Ground 121.90 MHz ILS runway 06 111.15 MHz
Tower 118.10 MHz ILS runway 24 109.10 MHz
Approach 123.80 MHz ILS runway 31 109.50 MHz

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

NĚCO PRO SPOTTERY
Nejprve k významu slova spotter. Ja to označení pro člověka, který v okolí letiště dokáže strávit hodiny a hodiny pozorováním a focením letadel, případně posloucháním rozhovorů mezi piloty a dispečery. Ruzyně je u nás pro spottery ideálním místem. Vždyť je přeci u nás tím nejfrekventovanějším letištěm, byť to tak nemusí vždycky vypadat. Jedno mé nedělní odpoledne strávené u dráhy 24 svědčí za vše. Za jednu hodinu přistála pouze dvě letadla a jedno odletělo.
Nejlepší místa na pozorování letadel, s popisem, jak se tam dostat a co vše uvidíte naleznete tady. Pokud nebydlíte v okolí letiště, určitě oceníte informace o tom, na kterou dráhu právě letadla přistávají. Najdete ji na stránce ATIS Prague - http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lkpr. Spotteři odposlouchávače leteckých rádiových frekvencí. AR 108 je moderní mini skener, optimalizovaný pro letecké pásmo, kde má vynikající citlivost. Podrobnější informace o něm naleznete zde.


. . . . . . . . . . . . .


ODKAZY

www.prg.aerooficiální stránky Letiště Praha
www.lineart.wz.czPrague Atis
www.rlp.czřízení letového provozu
www.lkpr.infostránky o ruzyňském letišti určené spotterům
www.csa.czoficiální stránky společnosti ČSA
www.travelservice.aerooficiální stránky společnosti Travel Service



Zpět na hlavní stranu