Everts Air - Aljašský express

Je začátek února, aktuální teplota vzduchu -35°C, možná se vám to zdá trochu přehnané, ale je to tak, jsme totiž ve městě Fairbanks v centrální Aljašce. Na místním letišti je právě nakládán stařičký Douglas DC-6 letecké společnosti Everts Air Cargo. Kdepak, to není žádná přehlídka padesát let starých strojů, to je realita. Je to takové normální ráno jako každé jiné. Za chvíli se toto letadlo totiž vydá na svou pravidelnou trasu do města Kotzebue.

Everst Air Cargo spolu s Everst Air Fuel a Everst Air Alaska jsou zdejší letecké společnosti vlastněné rodinou Everts. Evertsovi vlastní čtyřicet podobně starých letadel. Z tothoto počtu je jich třináct stále v každodenním provozu. Jedná se o Curtss C-46 a Douglas DC-6. Denně dovážejí poštu, palivo a jiné typy nákladů do odlehlých aljašských usedlostí a různých sezónních pracovních oblastí jako jsou například doly apod. Everst Air Fuel a konkurenční společnosti nenávratně změnily způsob dopravy paliva v aljašské divočině. Před několika desítkami let nahradily jeho tradiční přepravu, po řekách. C-46 přepravuje menší objemy benzínu zhruba do 2000 galonů, zatímco DC-6 jsou používány na delší vzdálenosti a pro přepravu větších nákladů do 6000 galonů.

Everst Air Cargo přepravuje vše, co se vejde do nákladového prostoru. Většinou je to od pošty přes zásoby potravin až po sněžné skútry a rolby. Výjimkou není ani přistávání s těmito poměrně rozměrnými letouny na prašné cestě u dolů či na zamrzlém jezeře. Avšak v dnešní době podobné přistávací manévry Cliff Everts, současný majitel společnosti, nevidí vůbec rád a dodává: “ Při podobných přistáních dochází díky velké rychlosti podvozku vůči zemi k odhazování sněhu a kusů ledu, což často poškodí různé stabilizační systémy na křídlech, nejčastěji klapky.“ Člověk se panu Evertsovi nemůže divit, vždyť si představte, jak složité a hlavně nákladné jsou v dnešní době opravy těchto letadel.

Donald Douglas a Glenn Curtiss by byli určitě velice pyšní a mile překvapení, kdyby věděli, že některé jejich stroje ještě stále nejsou v muzeu a setrvávají v každodenním provozu, zejména v tak exttrémních podmínkách, při kterých se motory musejí již tři hodiny před startem zahřívat. Everts Air Fuel a Everts Air Cargo jsou jedni z mála zdejších leteckých společností, které operují velká letadla jak za normálních, tak pro většinu pilotů i extrémních podmínek. Na závěr zbývá jen popřát, aby vám to vydrželo, co možná nejdéle.

Airplanes.wz.cz © Created by Lukas Tuma in 2008