LETADLA - AIRPLANES


Obsah internetových stránek LETADLA - AIRPLANES
FotogalerieMS Flight Simulator 2004Letiště Ruzyně
ČlánkyCharakteristiky letadelLetadla v číslech



- CHARAKTERISTIKY LETADEL:


Douglas DC - 3 - Dakota

První letoun tohoto typu byl dokončen v roce 1935. Dakota byla a stále ještě je jedním z nejspolehlivějších letadel v historii komerčního letectví. Jeho vojenská verze byla nazývána Gooneybird. S uvedením DC - 3 do provozu se datuje začátek moderního komerčního letectví. Letecké společnosti měly konečně k dispozici letadlo, které jim umožnilo snížit ceny letenek. Tím se letecká doprava stala cenově dostupnější pro širší část veřejnosti. V součastnosti, více než 70 let po jeho prvním vzletu, je Douglas DC - 3 překvapivě stále v provozu. Některé letouny používány pro vyhlídkové lety, jiné pro nákladní dopravu. Donald Douglas, zakladatel společnosti vyrábějící letouny tohoto typu, by byl nepochybně na Dakotu pyšný, kdyby věděl, že ještě v 21. století stále létá. Douglas DC - 3 je ve vzduchu velice stabilní a lehce ovladatelný stroj, avšak na zemi jako většina taildraggerů (letadla jejichž podvozek je složen ze dvou větších kol, která jsou většinou umístěna pod křídly a jednoho malého kola, které je umístěno pod ocasem) nepatří zrovna ke stabilním letadlům.
Více o Dakotě v sekci letadla v číslech.

Bombardier Learjet 45

Learjet 45 patří do třídy luxusních soukromých letadel. Je schopno přepravit až devět cestujících. Je 17,7 metrů dlouhé a rozpětí křídel činí 14,6 metrů. Na zádi má umístěny dva proudové motory. Jeho kokpit je vybaven moderními pulubními přístroji a systémy, které byly vyvinuty ve Spojených státech. Notebookem se lze připojit na centrální systém letedlaa jednoduše zjistit chyby v různých palubních systémeck. Je neuvěřitelné, že letadlo, které je montováno v USA a jehož křídla jsou z Kanady a trup z Irska, tak bezproblémově funguje. Poměrně slušnou poctu si zaslouží také fakt, že letoun tohoto typu je schopen operovat až ve výšce 51 000 ft, tj. 15 145 m.
Společnost Learjet tímto modelem opět ukázala svou schopnost se přizpůsobit trhu a vyrobit letadlo, o keré budou mít zákazníci zájem.
Více o Learjetu 445 v sekci letadla v číslech.

Boeing 747 - 400

První Boeing 747 vzlétl s pasažéry v roce 1973 na trase z New Yorku do Londýna. Od té doby se stal mezi dopravními letadly jedničkou, jeho velikost, rychlost i dolet jsou v této třídě letadel největší. První model 747 - 400 spatřil světlo světa až v roce 1985. Jako první letecká společnost na světě si ho koupily americké Northwest Airlines, stalo se tak v roce 1989. 27. června 1988 vystoupalo toto Jumbo do výšky dvou kilometrů ( na čemž by nebylo nic zvláštního ), avšak celkem vážilo neuvěřitelných 892 450 liber , tj. 405 tun. Krátce potom zlomil 747 - 400 ve službách australských aerolinií Quantas Airways alší rekord, rekord doletu. Bez mezipřistání překonal vzdálenost Londýn - Sydney za 20 hodin a 9 minut. Tento letoun je spolehlivý v 98,8 % případů. U větších leteckých společností se stal velmi oblíbený, buhužel v barvách ČSA ho zatím neuvidíme, avšak to neznamená, že ho v Praze nespatříte, viz. Letiště Ruzyně.
Jsem velice zvědav, zda - li bude jeho evropský konkurent Airbus A380 úspěšnější.
Více o Boeingu 747 - 400 v sekci letadla v číslech.

Boeing B - 52 Stratofortress

Tento bombardér vyvíjela společnost Boeing Airplane Company mezi léty 1950 - 1952. Přesná data nejsou známa. Byly vyvinuty tři typy tohoto bombardovacího letounu - D, G, H.Liší se pohonnými jednotkami, liší se i v rozměrech, hmotnosti, výkonech, ale také ve výzbroji. Historicky první let Boeingu B - 52 se uskutečnil 15. dubna 1952. První letouny byly letectvu USA dodány v roce 1954. Jejich úkolem bylo útočit lehkými jadernými zbraněmi ze stratosféry. Očekávalo se však, že do pěti let budou nahrazeny jiným bojovými letadly, avšak skutečnost byla jiná. Bombardéry B - 52 byly postupně upravovány, a díky tomu slouží americkému letectvu dodnes. Disponují zejména těžkým arzenálem a raketami středního doletu. Letouny B - 52G byly od roku 1981 přizpůsobovány k nesení raket SRAM a ALCM (křižující rakety s dlouhým doletem). B - 52 byly bojově použity např. při válce v Perském zálivu v roce 1991nebo během války v Iráku v roce 2004.
Více o Boeingu B - 52G v sekci letadla v číslech.



Northrop B - 2 Spirit - chlouba amerického letectva

Tento strategický bombardér je pro letecké radary téměř nezachytitelný. Jeho odrazová plocha radaru (RCS) činí pouhých 0,1 m2, což je při délce 21 metrů, výšce 5,1 metrů a rozpětí křídel 52,4 metrů úctyhodný výkon. Jeho tvar připomíná létající křídlo. Dvě přímé mírně šípovité náběžné hrany spolu s pomocí postraních laloků zajišťují, že hlavní RCS je dostatečně odkloněna od směru letu. Zadní část letounu B - 2 tvří čtrnáct odtokových hran. Jejich vzájemné uspořádání odráží radarové paprsky do dvou směrů, které jsou opět dost odkloněné od zádi letounu. Pohání ho čtyři turbodmychadlové motory General Electric F 118 - GE - 100, každý z nich stahem 7 850 kg. Jsouschovány uvnitř křídel. Přívod vzduchu je knim zajištěn sacím potrubím, které aerodynamicky vystupuje na horních hranách křídel. B - 2 také disponuje důmyslným zařízením, které minimalizuje kundenzační stopu letadla. První bombardér B - 2 vyjel z hangáru 22. listopadu 1988, svůj premiérový let uskutečnil 17. července 1989. Zprvu USAF disponovalo pouhými 16 stroji, dalších 5 si jich USAF objednalo později. Postupem času byla B - 2 pokryta antiradarovým pláštěm, který je založen na principu magnetických materiálů pohlcjících radarové záření. Vzhledem ke své velokosti je tento letoun palivově nenáročný, momo jiné je schopen doplnit palivo za letu , čímž je pro něj dostupné v podstatě jakékoli místo na světě.
Více o Northropu B - 2 Spirit v sekci letadla v číslech.



Zpět na hlavní stranu